Ice Grip Arctic TM 2012Goodyear Ultragrip Ice Arctic nastarenkaat

Goodyearin Ultra Grip Ice Arctic –uutuus on uuden sukupolven nastarengas pohjoisiin olosuhteisiin. Suomessa käytetään Pohjoismaista eniten nastarenkaita. Se ei ole ihme, sillä talvemme vaihtelevat sääolosuhteet vaativat renkaalta pitoa niin jäällä, lumella kuin loskaisella ja osittain paljaalla tienpinnallakin. Vaikka nykyisin on saatavilla hyviä, pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita, paljon ja pahimmilla kaljamillakin ajamaan joutuvalle nastarengas on yhä hyvä ja turvallinen valinta.

 

Goodyear UltraGrip Ice Arctic Nastarengas

TM Talvirengastesti
17/2012
———————
*****

Goodyear on tunnettu rengasalan innovaatioistaan, joita se on tuonut markkinoille jo yli sata vuotta. Siksi sille oli luontevaa lähteä kehittämään myös uudenlaista nastarengasta pohjoisiin olosuhteisiin. Tavoitteena oli luoda nastarengas, jokatäyttäisi nastarenkaille asetetut uudet vaatimukset, jonka pito-ominaisuudet ja ajomukavuus olisivat erinomaiset kaikilla talvikeleillä ja joka säästäisi myös ympäristöä. Syntyi Goodyear UltraGrip Ice Arctic -nastarengas.

 

 

 

 

Nastarenkaisiin kohdistuu yhä enemmän rajoituksia ja vaatimuksia
Goodyear UltraGrip Ice Arctic NastarengasMitä enemmän nastoja renkaassa, sitä pitävämpi rengas on jäisellä tiellä. Nastojen ongelmana on se, että ne kuluttavat paljaan tien pintaa ja nostavat siitä irti haitallista tiepölyä. 1.7.2013 tuleekin voimaan uusi lainsäädäntö, joka koskee tuon päivämäärän jälkeen valmistettuja henkilöauton renkaita. Siinä nastojen määrä on rajoitettu 50 kappaleeseen jokaista vierintäkehän metriä kohden. 205/55 R 16 –koon renkaassa tämä tarkoittaa 96 nastaa nykyiseen, tuumakoon mukaan määriteltyyn 130 nastaan verrattuna.
Laissa kuitenkin todetaan, että jos voidaan puolueettomasti todistaa renkaan kuluttavan tien pintaa yhtä vähän tai vähemmän kuin tuo 50 nastaa/vierintäkehän metri, nastoja voi olla renkaassa enemmänkin. Ultra Grip Ice  Arctic –rengas on kehitetty vastaamaan uutta lainsäädäntöä; nastoja enemmän, mutta optimaalisen sijoittelun ja innovatiivisen muotoilun ansiosta renkaat täyttävät uuden lainsäädännön vaatimukset.
Vaikka pito on talvirenkaan tärkeimpiä ominaisuuksia, ei se yksin riitä. Nykyään suorituskykyinen rengas on myös kevyt, sillä on pieni vierintävastus ja se kuluttaa tietä mahdollisimman vähän. Kehittämisessä tasapainoillaan monen ominaisuuden välillä.

 

 

 

 

Ultra Grip Ice Arctic Nasta

Uusi nastateknologia tuo pitoa kaikkiin suuntiin
Nastojen sijoittelu ja ominaisuudet ovat ratkaisevassa asemassa, kun haetaan optimaalista pitoa ilman että lisättäisiin rasitusta tien pintaan. Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –renkaissa  käytetään patentoitua suunnattua nastateknologiaa (MultiControl Ice Technology). Siinä yhdistyvät innovatiivinen nastamuotoilu, lukittuva nastageometria ja nastojen optimoitu sijoittelu tavalla, joka laajentaa nastan ja tien kosketuspinta-alaa tehostaen pitoa ja käsiteltävyyttä jäällä. Nastan etualueen laaja leikkaussärmä maksimoi nastatehon jarrutuksissa ja suunnattu nastateknologia antaa tehokasta pitoa myös kiihdytettäessä ja käännyttäessä.

 

UltraGrip Ice Plus Muotoillut LamellitVakautta muotoilluilla lamellielementeillä
Lapin olosuhteissa renkaalta vaaditaan pitoa ja vakautta pehmeällä lumella. Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –renkaiden lumipito-ominaisuuksia on parannettu v-muotoilluilla lamellielementeillä. Niiden patentoidut 3D-lamellielementit muodostavat lukitusjärjestelmän, joka vakauttaa kulutuspintaa. Sen ansiosta voidaan tehdä runsaasti lamellileikkauksia, jotka parantavat pitoa jäällä ja lumella. Lamellielementit maksimoivat urien lumitäytön ja parantavat renkaan lumi-lumi-pitoa. Renkaan olkapääalueen lumitaskut kaappaavat lumen tehokkaasti, varmistavat etenemisen ja tehostavat pitoa UltraGrip ice Arctic Teknologiatmyös pehmeässä lumessa.

 

Hallittavuutta ja pitoa myös loskakelillä ja märällä tiellä
Loskalla ajaminen kuuluu alku- ja lopputalven valitettaviin pakkotilanteisiin. Loskakeli asettaa omat vaatimuksensa talvirenkaalle, ja myös ne on otettu huomioon Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –renkaiden kehitystyössä. Renkaan syvät pääurat muotoilu heittävät loskan ja veden pois kulutuspinnan alta ja parantavat näin renkaan pitoa. Hydrodynaamiset kuvion urat ohjaavat veden nopeasti pois renkaan pinnalta, mikä pienentää vesiliirtoriskiä. Lisää pitoa märällä ja paljaalla asfaltilla Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –renkaaseen on saatu lisäämällä silicayhditeiden osuutta renkaan sidosaineissa. Uusi täyssilica-kumiseos parantaa pitoa myös lumella ja jäällä.
Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –renkaassa on käytetty kaksoispintateknologiaa. Jäykkä pohjakerros lisää renkaan vakautta ja lukitsee nastan paikoilleen, kun taas pehmeämpi pintakerros lisää pitoa eri olosuhteissa.

 

Turvallinen rengas voi olla myös ympäristöystävällinenUltraGrip Ice Arctic Rakenne
Hyvän renkaan ominaisuuksiin kuuluu myös ympäristöystävällisyys; esimerkiksi EU:n uuden rengasmerkinnän kolmesta kriteeristä kaksi on ensisijassa ympäristöystävällisyydestä kertovia.
Vaikka EU:n uusi rengasmerkintä ei toistaiseksi koske talvirenkaita, Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –renkaiden ominaisuuksien kehittelyssä on otettu huomioon myös vierintävastus ja rengasmelu. Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –rengas on optimoidun rakenteensa ansiosta 5 % kevyempi kuin vastaava rengas, joten sen vierintävastus on myös pienempi. Tämä tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta ja vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –renkaan pehmeän pintaosan ansiosta nastaäänet ovat vaimeat ja rengasmelu sekä auton sisällä että ohiajettaessa vähäisempää.
Ympäristöystävällinen rengas on myös kestävä. Goodyear Ultra Grip Ice  Arctic –renkaan laajalle hajautettu pistovoima ja tasaisempi pistovoiman jako parantavat renkaan kilometritulosta. Nastojen irtoaminen on vähäisempää uuden muotoilun ja nastan lukitusjärjestelmän ansiosta.

Tutustu myös Goodyear UltraGrip Ice 2 kitkarenkaisiin